💰Zdaniem WSA w Białymstoku zarządzenie to stanowiło podstawę do zawarcia z wybranymi podmiotami umów w sprawie powierzenia realizacji zadania publicznego z zakresu wychowania przedszkolnego, na mocy której podmioty te uzyskały dotację, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych i należy je zakwalifikować jako akt, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 6 p.p.s.a.
👨⚖️ WSA w Białymstoku odstąpił od dotychczasowej linii orzeczniczej i podzielił stanowisko Trybunału Konstytucyjnego zaprezentowane w wyroku z dnia 15 grudnia 2020 r. (sygn. akt: SK 12/20), w którym Trybunał stwierdził, że art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. rozumiany w ten sposób, że nie obejmuje rozstrzygnięcia organu władzy publicznej w przedmiocie otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego, rozpisanego w trybie przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie jest niezgodny z art. 45 ust. 1 Konstytucji RP. W uzasadnieniu orzeczenia Trybunał wskazał, że „rozstrzygnięcia konkursów, o których mowa w art. 13 w/w ustawy stanowią akty przesądzające w sposób władczy kwestię rozdysponowania środków publicznych na realizację zadań zleconych, a zatem nie są to akty (zdarzenia) prawnie irrelewantne; przeciwnie – dotyczą sfery finansów publicznych (a więc gospodarowania środkami finansowymi, których źródłem są w szczególności podatki i inne daniny publiczne. Po stronie oferentów tworzą zatem prawo do skutecznego domagania się (z prawem do sądu włącznie), by właściwe organy władzy publicznej przeprowadzające postępowanie konkursowe działały zgodnie z prawem.”
⚖ Wobec powyższych rozważań, WSA w Białymstoku potwierdził, że zarządzenie w sprawie rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego podlega kognicji sądów administracyjnych na podstawie art. 3 § 2 pkt 6 p.p.s.a., bowiem jest to akt wydany przez organ jednostki samorządu terytorialnego, nie będący aktem prawa miejscowego i podejmowany w sprawie z zakresu administracji publicznej. Taka kwalifikacja zarządzenia powoduje, że tryb jego zaskarżenia reguluje art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
💪 Podsumowując, należy pozytywnie ocenić zmianę w dotychczasowym orzecznictwie sądów administracyjnych, która otwiera drogę do kontroli sądowej wielu niezaskarżalnych do tej pory rozstrzygnięć organów administracji publicznej wyposażonych we władztwo administracyjne.