Jesteś tutaj: Strona główna  /  Aktualności  /

Charakter orzeczeń organów odwoławczych w postępowaniu administracyjnym

Charakter orzeczeń organów odwoławczych w postępowaniu administracyjnym

W toku postępowania administracyjnego, zgodnie z zasadą dwuinstancyjności, strona jest uprawniona do wniesienia odwołania od decyzji niekorzystnej, w wyniku czego sprawa zostaje skierowana do rozpatrzenia przez organ odwoławczy.

Biorąc pod uwagę, prawo strony do dwukrotnego merytorycznego rozpatrzenia sprawy, orzeczenie odwoławcze powinno co do zasady przybierać charakter reformatoryjny, co oznacza uchylenie zaskarżonej decyzji przez organ II Instancji i wydanie orzeczenia rozstrzygającego sprawę co do istoty. Jedynie na zasadzie wyjątku dopuszczalne jest rozstrzygnięcie kasacyjne skutkujące uchyleniem zaskarżonej decyzji i przekazaniem sprawy do ponownego rozpoznania organowi I instancji.

W praktyce organy odwoławcze nagminnie przekazują sprawy do ponownego rozpoznania, co powoduje znaczne obciążenie organów I instancji oraz wydłużenie postępowania administracyjnego. Zbyt częste wykorzystywanie decyzji kasacyjnych może spowodować, że dana sprawa kilkakrotnie wraca do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. Zgodnie ze stanowiskiem doktryny przedmiotem postępowania odwoławczego nie jest sama weryfikacja decyzji, lecz ponowne przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego i rozpoznanie sprawy administracyjnej. 1 Ponadto jak wskazuje orzecznictwo, organ II instancji nie może przy tym ograniczać się do samego zbadania zarzutów podnoszonych przez stronę w treści wniesionego odwołania, gdyż takie działanie będzie zdecydowanie niewystarczające w ramach obowiązku rozpatrzenia sprawy w całości. 2

Kompetencja organu odwoławczego do przeprowadzenia uzupełniającego postępowania dowodowego została przewidziana przez ustawodawcę w art. 136 k.p.a. Swym zakresem obejmuje konieczność przeprowadzenia dowodu, a nawet kilku dowodów, w tym chociażby zasięgnięcie opinii biegłego czy przesłuchanie świadków. Nieprzeprowadzenie takiego postępowania w sytuacji, gdy braki można było usunąć na etapie postępowania odwoławczego i automatyczne wydanie przez organ II instancji decyzji kasacyjnej, stanowi naruszenie przepisów postępowania, które może mieć istotny wpływ na wynik sprawy. Ponadto jak wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny, podstawowym celem postępowania przed organem drugiej instancji jest ponowne rozpoznanie sprawy administracyjnej, a odmowa zastosowania art. 136 k.p.a. powinna być przez organ uzasadniona w treści decyzji. 3

Ustawodawca w art. 138 § 2 k.p.a. ściśle reguluje sytuacje, w których może zostać podjęta decyzja kasacyjna. W tym zakresie nie można dokonywać wykładni rozszerzającej, gdyż decyzje kasacyjne są wyjątkiem od zasady merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy. Wobec tego, gdy organ odwoławczy nie ma wątpliwości co do stanu faktycznego i nie stwierdził potrzeby dodatkowego postępowania w celu uzupełnienia dowodów (art. 136 k.p.a.), to ma obowiązek zastosować instytucję reformacji i orzec co do istoty sprawy. 4 Innymi słowy, w przypadku, gdy organ zamierza wydać decyzję kasacyjną, zasadniczą sprawą pozostaje ocena, czy konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie.

Mimo dużej krytyki ze strony orzecznictwa i judykatury wobec nadużywania przez organy odwoławcze możliwości wydawania decyzji o charakterze kasatoryjnym, problem ten pozostaje nadal aktualny. Biorąc pod uwagę prawo strony do dwukrotnego merytorycznego rozpatrzenia sprawy oraz zasadę szybkości postępowania, poza przypadkami wyraźnie wskazanymi w ustawie, zasadą powinno być orzekanie przez organ odwoławczy co do meritum sprawy.

1 B. Adamiak, Odwołanie w polskim systemie postępowania administracyjnego, Wrocław 1980, s. 144 i n.

2 wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 7 listopada 2011 r., sygn. akt: II SA/Kr 1357/11, Lex nr 1053178.

3 wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 lutego 2008 r., sygn. akt: II OSK 860/07, Lex nr 469766 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 sierpnia 2008 r., sygn. akt: II OSK 573/08, Lex nr 491306.

4 wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 grudnia 1999 r., sygn. akt: I SA 632/99, LEX nr 48722.

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij go:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin

Specjalizacje

Zakres prowadzonych spraw

Doradzamy w toku nabywania nieruchomości, procesów inwestycyjnych, przeprowadzamy badanie stanu prawnego nieruchomości, specjalizujemy się w procedurze opartej na specustawie mieszkaniowej (lex deweloper).

Reprezentujemy strony w postępowaniach administracyjnych i sądowoadministracyjnych, w szczególności związanych z procedurami planistycznymi i kreowaniem potencjału inwestycyjnego nieruchomości.

Oferujemy doradztwo biznesowe oraz kompleksową obsługę korporacyjną podmiotów gospodarczych, w szczególności w zakresie spółek prawa handlowego.

Informacja dotycząca plików cookies

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Czytaj więcej Polityka cookies